Tento príklad ukazuje, že obce majú dostatok právomocí a možností, aby dokázali upraviť miestny systém nakladania s odpadmi do stavu, ktorý je akceptovaný pôvodcami, dosahuje nadpriemerné výsledky v oblasti zhodnocovania komunálnych odpadov (KO) a šetrí peniaze samospráve a občanom.
Obec: |
Chocholná-Velčice |
Krajina: |
Slovensko |
Kraj: |
Trenčiansky |
Okres: |
Trenčín |
Počet obyvateľov: |
1732 |
Počet domácností – celkom: |
533 |
z toho IBV: |
515 |
z toho KBV: |
18 |
Hlavnými znakmi odpadového hospodárstva v obci boli do roku 2013 (do februára):
narastajúce celkové množstvo KO,
neuspokojivé množstvá vytriedených KO,
narastajúce náklady na odpadové hospodárstvo.
Tab. č. 1: Množstvá KO v tonách, s ktorými sa nakladalo v obci Chocholná-Velčice pred začiatkom projektu v roku 2013
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
Celkové množstvo KO: |
240,31 |
232,98 |
254,24 |
301,80 |
276,37 |
278,46 |
338,59 |
356,36 |
Zmesový KO: |
190,09 |
193,97 |
207,71 |
239,26 |
210,55 |
210,24 |
228,00 |
244,12 |
Objemný KO: |
18,75 |
16,47 |
14,50 |
16,30 |
18,80 |
22,37 |
50,05 |
50,07 |
Vytriedený KO: |
31,47 |
22,54 |
32,03 |
46,24 |
47,02 |
45,85 |
60,54 |
62,17 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Účinnosť triedeného zberu KO: |
13,10% |
9,67% |
12,60% |
15,32% |
17,01% |
16,47% |
17,88% |
17,45% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zneškodňované KO: |
86,90% |
90,33% |
87,40% |
85,84% |
83,70% |
84,59% |
82,12% |
82,55% |
Zhodnocované KO: |
13,10% |
9,67% |
12,60% |
14,16% |
16,30% |
15,41% |
17,88% |
17,45% |
V obci bol v roku 2012 zavedený nasledovný systém zberu KO:
zmesový KO– zber do 110 litrových nádob s frekvenciou vývozu 1x za 2 týždne. Vývoz vykonávala externá spoločnosť.
objemný odpad– zber do veľkokapacitných kontajnerov na obecnom zbernom dvore. Pôvodca si zabezpečoval dovoz sám.
drobný stavebný odpad– zber do veľkokapacitných kontajnerov na obecnom zbernom dvore. Pôvodca si zabezpečoval odvoz sám.
sklo– zber do 10 kontajnerov rozmiestnených v obci. Vývoz vykonávala externá spoločnosť.
plasty– zber do plastových vriec v domácnostiach. Po naplnení ich pôvodcovia nosili do skladu za obecným úradom alebo na zberný dvor. Z týchto miest ich odvážala externá spoločnosť.
papier– zber sa uskutočňoval 2 spôsobmi. Kampaňovité zbery v miestnej škole a pomocou externej spoločnosti, ktorá od občanov odoberala papier za protihodnotu vo forme papierových výrobkov (toaletný papier a pod.).
textil – kampaňovitý zber vopred vyhlásenou akciou 2x ročne
elektroodpad– kampaňovitý zber 2x ročne v spolupráci s externou spoločnosťou.
Poplatok za komunálne odpady a drobné stavebné odpady pre obyvateľov bol v obci zavedený od roku 2011 ako paušálny. Výška poplatku na 1 osobu bola vo výške 15 EUR. To však nestačilo na pokrytie všetkých nákladov a obec musela doplácať odpadové hospodárstvo napr. v roku 2012 sumou 9 391 EUR.
V roku 2012, po viacerých neúspešných pokusoch získať mimorozpočtové finančné prostriedky na skvalitnenie odpadového hospodárstva formou rozšírenia podmienok pre triedenie KO, sa obec rozhodla hľadať rezervy u seba doma – v existujúcom systéme odpadového hospodárstva.
Boli stanovené 3 ciele:
znížiť množstvo skládkovaného KO,
zvýšiť množstvo vytriedeného KO,
stabilizovať náklady na odpadové hospodárstvo.
Po zhodnotení existujúceho stavu nakladania s KO v obci bolo zjavné, že tento systém už dosiahol svoje maximum a ďalší rozvoj v súlade so stanovenými cieľmi nie je možný bez optimalizačných opatrení.
1. Zmena poplatku za komunálne odpady (KO) a drobné stavebné odpady.
Zvýšenie poplatku z pôvodných 15 EUR na 25 EUR/osobu. Táto suma sa rovnala skutočným nákladom na OH v roku 2012 (pred projektom).
Vypracovanie Dohody o triedenom zbere a domácom kompostovaní (domácnosť sa zaväzuje, že bude triediť a kompostovať svoje odpady). V roku 2014 malo dohodu podpísanú 402 z 533 domácností (t.j.75,42 %).
Zavedenie 40 % zľavy pre tých, ktorí podpíšu s obcou túto dohodu. V prípade opakovaného porušenia Dohody môže obec domácnosti dovyrubiť poplatok do základnej sadzby.
2. Úprava systému zberu KO v obci
Zvýšenie komfortu pri triedení – domácnosti triedia kovy, papier, plasty a viacvrstvové kombinované obaly v domácnostiach do vriec, ktoré im každý mesiac odvážajú obecní pracovníci spred domu. Papier aj naďalej môžu odovzdávať aj starým spôsobom (viď. systém v roku 2012).
Doplnenie 2 kontajnerov na sklo, ktoré sú rozmiestnené v obci. V súčasnosti ich je 12 ks.
Rozšírenie zberu textilu pomocou kontajnerov umiestnených v centre obce.
Dobudovanie zberného dvora – nákup veľkokapacitných kontajnerov, vybudovanie boxov na vytriedené odpady, vybavenie skladových priestorov...
Na zberný dvor môžu občania nosiť v prípade potreby akékoľvek vytriedené odpady – sklo, kovy, papier, plasty, textil, opotrebované pneumatiky, použité jedlé oleje a tuky, drobný stavebný odpad, biologický odpad zo záhrad, elektroodpad, vybrané druhy nebezpečných odpadov... Je vyhradený priestor aj na ešte použiteľné veci, ktoré sa ďalej ponúkajú obyvateľom.
Zavedenie triedeného zberu vo všetkých obcou zriadených inštitúciách – obecný úrad, základná škola, materská škola, školská kuchyňa, kultúrny dom, hasičská zbrojnica.
3. Nakladanie s biologicky rozložiteľným odpadom
Na zbernom dvore sa zriadilo obecné kompostovisko, kde sa kompostujú rastlinné biologické odpady z údržby verejnej zelene.
V obci sa biologické odpady vznikajúce v domácnostiach nezbierajú. Podporuje sa domáce kompostovanie (úľava na poplatku, 30 % dotácia na kúpu kompostéra, požičiavanie štiepkovača, súťaž „Nádoba bez bioodpadu“). V prípade potreby môžu obyvatelia doniesť záhradné odpady na zberný dvor.
Bol zavedený triedený zber biologických odpadov na obecnom úrade a základnej škole. Úrad, škola aj škôlka majú svoje vlastné kompostoviská.
Školská kuchyňa si kompostuje všetky biologické odpady priamo na mieste pomocou elektrického kompostéra GG-02.
4. Informačná kampaň – tej sa venovalo najviac času, pretože ju považujeme za základ úspechu. Boli vykonané tieto aktivity:
Informačná kampaň „od domu k domu“
Výroba a distribúcia informačných materiálov – letáky a brožúry o kompostovaní, triedení odpadov, celom systéme nakladania s odpadmi, predchádzaní vzniku odpadov, o nespaľovaní odpadov, kalendáre vývozov atď.
Séria prednášok pre verejnosť a žiakov základnej školy
Exkurzie do zariadení, ktoré zhodnocujú odpady vyzbierané v obci
Podrobné informovanie obyvateľov na internetovej stránke obce a informačných tabuliach o systéme zberu, o pripravovaných a uskutočnených aktivitách, dosiahnutých výsledkoch...
5. Kontrola – v obci boli vykonávané 3 formy kontroly nádob na zmesový KO. Súhlas s kontrolou je súčasťou dohody (viď časť Zmena poplatku...):
Kontrola počtu vyvezených nádob – pri každom vývoze sa robí presná evidencia vyvezených nádob.
Priebežná kontrola obsahu zberných nádob – nakuknutie do všetkých nádob tesne pred ich vývozom.
Detailná kontrola zberných nádob – vytipovanie 5 až 10 nádob a ich rozbor na zbernom dvore. O výsledkoch kontroly sú domácností informované.
Z hľadiska cieľov, ktoré boli stanovené na začiatku projektu môžeme konštatovať, že boli splnené všetky.
Tab. č. 2: Množstvá KO v tonách, s ktorými sa nakladalo v obci Chocholná-Velčice počas realizácie projektu.
|
2013 |
2014 |
||||
|
Množstvo v t/obec |
Percent. Zastúpenie |
Množstvo v kg/obyv. |
Množstvo v t/obec |
Percent. zastúpenie |
Množstvo v kg/obyv. |
Zneškodňované KO: |
209,03 |
63,66% |
122,03 |
149,13 |
46,91% |
87,06 |
Zhodnocované KO: |
119,342 |
36,34% |
69,67 |
168,807 |
53,09% |
98,54 |
Celkové množstvo: |
328,37 |
100,00% |
191,69 |
317,94 |
100,00% |
185,60 |
V porovnaní s rokom 2012 sa v roku 2014 množstvá KO vyvíjali nasledovne:
Celkové množstvo KO sa znížilo z 356,36 ton na 317,94 ton, čo je pokles o 10,78 %.
Množstvo zmesových KO z domácností sa znížilo z 244,12 ton na 125,80 ton, čo je pokles o 48,47 %.
Množstvo zneškodňovaných KO sa znížilo z 294,19 ton na 149,13 ton, čo je pokles o 49,31 %.
Množstvo zhodnocovaných KO narástlo z 62,17 ton na 168,81 ton, čo je nárast o 171,52 %.
Množstvo vyvezených nádob na zmesový KO sa znížil z 14 715 ks na 5 592 ks, čo je pokles o 62 %.
Tab. č. 3: Porovnanie základných ekonomických ukazovateľov nakladania s KO v sledovaných rokoch v obci Chocholná-Velčice.
Rok |
2 012 |
2 013 |
2014 |
Príjmy: |
27 790 € |
32 496 € |
32 249 € |
Výdavky: |
37 181 € |
34 038 € |
30 471 € |
Rozdiel: |
-9 391 € |
-1 542 € |
1 778 € |
Rozdiel medzi príjmami a výdavkami v roku 2013 bol spôsobený zvýšenými investíciami do skvalitňovania OH v obci(vybavenie ZD, nákup kompostérov, veľkokapacitných kontajnerov, nádob na triedený zber skla, interiérových nádob do školy, na obecný úrad, do hasičskej zbrojnice, nákup vriec na triedenie atď.)
Ak by sa v obci nezačali robiť vyššie uvedené aktivity, ak by sa do týchto aktivít nezapojila väčšina obyvateľov, ak by sa nedosiahli uvedené výsledky, boli by sa náklady na odpadové hospodárstvo v obci naďalej zvyšovali. Aktívnym prístupom však dokázala výlučne použitím vlastných finančných prostriedkov miestna samospráva spoločne s obyvateľmi ušetriť v priebehu 2 ročného projektu cca 27 299 EUR, čo vychádza až 16 EUR na obyvateľa.
Attachment | Size |
---|---|
Dokument na stiahnutie | 295.62 KB |