Prírodné lokality sú ohrozené dopravnými projektmi Európskej Únie

Bratislava, 15.05.2008

Viac než tisíc chránených území v Európe je vážne ohrozených projektmi dopravnej infraštruktúry, financovanými z fondov EÚ. Vyplýva to z novej správy environmentálnych organizácií BirdLife International, RSPB a ďalších, ktorú prezentovali v Európskom parlamente. 379 chránených vtáčích území a 935 území európskeho významu, ktoré sú zahrnuté v programe EÚ NATURA 2000, je zasiahnutých prioritnými projektmi Trans-európskej dopravnej siete (TEN-T). Pokiaľ sa prioritné projekty TEN-T budú realizovať v nezmenenej podobe, niektoré z najohrozenejších vtáčích druhov v Európe, vrátane bernikly červenokrkej a pelikána kučeravého, rovnako ako množstvo pôvodných a vzácnych spoločenstiev, sa môže dostať do ohrozenia.

“Správa preukázala obrovský rozsah ohrozenia území NATURA 2000 rozvojom dopravy. Analyzovaných 21 prioritných projektov je však len vrcholom ľadovca implementácie TEN-T siete, ktorá môže mať v konečnom dôsledku omnoho závažnejšie dopady. Pritom európska dopravná politika a politika ochrany prírody nemusia byť v rozpore. Väčšine negatívnych dopadov sa dá vyhnúť, pokiaľ sa územia siete NATURA 2000 vezmú do úvahy už v ranných štádiách plánovania. Napokon, požaduje to aj environmentálne právo EÚ.“ povedal Marek Brinzík zo Slovenskej ornitologickej spoločnosti/BirdLife Slovensko.

Závery správy hovoria jasne, že všetky druhy dopravy negatívne ovplyvňujú životné prostredie. A to aj železničná doprava, napriek jej nízkym emisiám CO2. Preto je dôležité, aby boli dopravné projekty plánované tak aby ich vplyvy boli čo najmenšie. Podľa autorov správy najvážnejším škodám sa dá predísť, ak bude ochrana prírody súčasťou plánovania projektov už v ich rannom štádiu. V mnohých krajinách je však takéto prezieravé plánovanie príliš vzdialené skutočnosti. Preto je potrebné zlepšovať plánovacie procesy s využitím existujúcich pravidiel EÚ.

Mimovládne organizácie žiadajú Európsku komisiu, aby ochrana prírody bola od začiatku súčasťou už prebiehajúcich prác na prehodnocovaní siete TEN-T. Okrem toho požadujú zriadenie účinných mechanizmov na riešenie konfliktov medzi dopravnými projektami TEN-T a sieťou NATURA 2000 na úrovni plánovania. Európska komisia by mala tiež zabezpečiť, aby fondy EÚ neboli poskytované na projekty, ktoré poškodzujú územia Natura 2000.Na Slovensku je z tohto hľadiska problémom napríklad plánovaná diaľnica D4, tzv. nultý obchvat Bratislavy, ktorý pretína tri chránené územia.

Konflikty medzi dopravnými projektmi a ochranou prírody sa však týkajú aj ďalších ciest na Slovensku. "Navrhované trasy rýchlostných ciest R3a R7 ohrozujú cenné chránené územia aj na južnom Slovensku. Pritom by bolo možné konfliktom predísť, ak by sa jestvujúce cesty prebudovali tak, aby spĺňali parametre rýchlostných komunikácií a obchádzali všetky chránené územia" hovorí Matej Medveď, sekretár o.z. Gbelcia crassiceps - pre pomoc prírode. NATURA 2000 má svoje opodstatnenie pri ochrane prírodných oblastí Európy pred ich ďalšou degradáciou, ale zlyhá v dosiahnutí tohto cieľa, ak nebude primerane začlenená do európskej dopravnej politiky.

Roman Havlíček, koordinátor monitoringu fondov EÚ Priateľov Zeme-CEPA hovorí: “Hlavnou zásadou je, že fondy EÚ nesmú byť použité na projekty, ktoré nie sú plne v súlade s legislatívou EÚ. V oblasti dopravy je potrebné, aby vlády podporovali prípravu trvalo udržateľných projektov. Veľké technické riešenia, napríklad ako plánované práce na Dunaji, nemusia byť najefektívnejšími ani po stránke finančnej, ani čo sa týka ich udržateľnosti. Alternatívne názory a riešenia existujú, či už ide o variantné trasovanie diaľnic alebo koncepčne odlišné riešenie potrieb dopravy. Okrem toho sú ekologickejšie alternatívy neraz aj finančne úspornejšie. To sa ukázalo napríklad v prípade kontroverznej Via Baltica v Poľsku.“

Správa TEN-T a Natura 2000 na stiahnutie: http://www.birdlife.org/eu/ten-t.html

Pre viac informácií: BirdLife International, európska divízia: http://europe.birdlife.org

Doplňujúce informácie - príklady konfliktných projektov:

Plán na rozšírenie 1.568 km vodnej cesty v koridore Rýn – Mohan – Dunaj sa dotkne 14 chránených vtáčích území a 79 území európskeho významu v Holandsku, Belgicku, Nemecku, Rakúsku, na Slovensku a v Maďarsku, aj ďalších 48 dôležitých vtáčích území, ktoré sú už vyhlásené za chránené vtáčie územia v Bulharsku a Rumunsku.

Projekt železničnej osi spájajúcej Lyon s ukrajinskou hranicou cez Taliansko, Slovinsko a Maďarsko, zahŕňajúci 750 km novej, vysokorýchlostnej trate a 52 km dlhý tunel popod Alpy, môže zasiahnuť 35 chránených vtáčích území a 105 území európskeho významu. Viac informáciíRoman Havlíček, programový koordinátor, Priatelia Zeme – CEPA, Tel.: 0908 967 633, havlicek@)changenet.sk

Marek Brinzík, tlačový hovorca SOS/BirdLife Slovensko, Tel.: 0904 307 946, brinzik@vtaky.sk