"Raz som si cestou do práce chcela vypočuť správy, tak som vošla do obchodu s elektronikou. Našla som tam šikovné malé zelené rádio za 4 doláre a 99 centov. Kým som stála v rade, premýšľala som nad tým, ako je možné, že za 4,99 USD sa dá vyrobiť rádio a ešte mi ho privezú
až pod nos. Kov bol pravdepodobne vyťažený v Južnej Afrike, ropa v Iraku, plasty sa vyrábali v Číne a celé to možno poskladal dohromady 15-ročný chlapec v mexickej maquiladore. 4,99 dolára by ani nestačilo na zaplatenie nájmu za policu, v ktorej ležalo, kým som si poň prišla. Možno ani časť platu chlapíka v obchode, ktorý mi ho pomohol vybrať. Alebo niekoľko zaoceánskych letov a jázd kamiónom, ktorý kúsky rádia prevážal. Ja som za to rádio nezaplatila. Tak kto zaňho zaplatil? Hmm, akísi ľudia zaplatili stratou svojho prírodného bohatstva - stratou svojho čistého vzduchu, zvýšením výskytu astmy a rakoviny. Možno deti niekde zaplatili svojou budúcnosťou...“
Annie Leonard, americká kritička konzumu, autorka filmu Story of stuff
Považujeme sa za vyspelejšiu časť tohto sveta - viac zarobíme, viac spotrebujeme, viac vyprodukujeme... výrobkov, služieb a... viac odpadu. Úmerne stúpajúcim hospodárskym výsledkom stúpa aj množstvo odpadu, ktorý v čoraz väčšom množstve zaplavuje naše okolie, zapĺňa brázdy v krajine, zamoruje naše ovzdušie...
Naša nadspotreba je vykúpená utrpením a chudobou na „druhom konci sveta“...
Preto je na mieste sa pýtať, či tejto "vyspelosti" neprospeje revízia, či je dobré nechať sa unášať prúdom spotreby, pôžitkov, bez toho, aby sme sa zaoberali dôsledkami.
Tieto dôsledky pritom môžeme znížiť - drobnými zmenami v našich každodenných zvyklostiach.
Prinášame Vám pár tipov, ktorých dodržiavaním môžeme prispieť k predchádzaniu vzniku odpadov a minimalizácii množstva a znečistenia z odpadov.
V pracovnom nasadení prestávame vnímať detaily, pritom tieto opako-vaním môžu získať nezanedbateľný vplyv na spotrebu prírodných zdrojov, vznik odpadov a znečistenia z výroby, z našej práce. Skúsme sa spýtať: potrebujem tento e-mail naozaj vytlačiť? |
Hovorí sa že šaty robia človeka... nehovorí sa však akého. Urobia z nás lepšieho človeka šaty na jednu módnu sezónu? Nakoľko sme ovplyvnení poslednou módou a premenlivými štýlmi a nakoľko svojim výzorom prezentujeme sami seba? |
Intenzita dopravy spôsobuje mnohé problémy, znečistenie životného prostredia, vzduchu... hluk. Sme nútení akceptovať túto daň za luxus rýchleho presunu bez námahy. Do práce sa náhlime na štyroch kolesách, kontinenty máme „prelietané“, mnohí už poznáme celé pobrežie Španielska, „malé divy“ aj tie veľké. |
Dennodenne sme konfrontovaní s reklamou, ktorá sa stala omamným koloritom verejného priestoru i éteru našich domovov. Reklamné agentúry nápadito vymýšľajú spôsoby, ako nás presvedčiť o tom, čo všetko nové potrebujeme... ale je pravdou to, čo sa nám snaží vsugerovať reklama? |
Žijeme v spoločnosti: dennodenne zdravíme susedov, hromžíme na preplnené kontajnery, skoro ráno zohrievame studené motory na cestu do práce... a každodennosť nás akosi oberá o silu aktívnejšie riešiť javy, ktoré nám už pomaly ani neprekážajú, lebo sme sa s nimi zmierili. Nezahadzujeme tak šancu tieto javy meniť? Kto sa má zaoberať riešením týchto problémov, keď nie my? |
Sviatky, Vianoce, sú často spojené s nakupovaním, zvýšenou spotrebou. Na sviatky sa pripravujeme poriadnym nákupom, kupujeme darčeky, výzdobu, ktorú nám ponúkajú televízne reklamy a letáky s náležitým predstihom... Akoby sláviť sviatok znamenalo zaistiť všetky statky, ktoré nám ho majú okázalo evokovať. |
Naše domovy sú často obrazom vyumelkovaného sveta, ktorý vidíme v reklame. Módne trendy a kolekcie nás presviedčajú, že je aktuálne sa stále po niečom "opičiť". Otázkou je však, nakoľko trvalá je naša spokojnosť v tomto stále aktualizovanom vyumelkovanom prostredí. Odráža skutočne nás, našu autentickosť, naše skutočné potreby? |
Na naše stoly putujú potraviny z celého sveta. Je skvelé že máme taký výber a že i v zime môžme „Marušku poslať na jahody“. Zaujímajú nás však aj ďalšie súvislosti, pôvod toho, čo jeme? Koľko odpadov vzniká pri balení, preprave? A vieme, že veľkú časť zvyškov z kuchyne môžeme vrátiť prírode? |
V každom štvorcovom milimetri sú stovky rôznych baktérií, mikroorganizmov, s ktorými tisícročia žijeme v homeostáze - v rovnováhe. Zrazu sú však tieto mikroorganizmy v reklamách vykresľované ako príšery, ktoré nám siahajú na život, dozvedáme sa, že je dobré dieťatko každý deň mydliť, podlahu sterilizovať chlórom, zničiť, zničiť, zničiť... |
Vymysleli sme najrôznejšie vynálezy, ktoré by nám mali pomáhať, uľahčiť prácu, pritom voľného času akoby sme mali čoraz menej. Vraj je rýchla doba. Nebolo by dobre trošku spomaliť, prehodnotiť aktivity? |
|
|